Ådornas resa till Öland

Ådornas resa till Öland 12-14 maj 2023

Vi var fem ådor som denna gång besökte norra Öland. Det var försommarväder med kyliga morgnar och varma dagar och nästan ingen vind. Vi bodde i en stuga på Bödagårdens camping.

Första lokalen vi besökte var Kapelludden på östra sidan av ön. Där såg vi skärfläckor, gravänder, storspovar, brun kärrhök och havsörn. Vi åkte vidare till Petgärde träsk där vi såg årtor, skedänder, bläsänder, snatterand, brushanar och svartsnäppa. Vi hörde gök och näktergal.

Sedan åkte vi över till västra sidan av ön och spanade efter en vitnäbbad islom som setts där under morgonen. Vi lyckades tyvärr inte få syn på den. Kvällen tillbringade vi i stugan med knytkalas.

Nästa morgon åkte vi upp till norra udden. När vi gick från parkeringen mot bron till ön där långe Erik står hörde vi ett konstigt ljud. Vi fattade inte först vad det var men förstod efter en stund att det var myggor. Hela luften var fylld av fjädermyggor. Som tur var sticks de inte. Ute på ön var det inte lika många mygg. Där hörde vi i stället ett annat ljud. Det var ejdrar som sjöng och spelade för ådorna.

Vi hade en förhoppning om att få se en blåhake under resan. Vi fick höra att en hona setts vid bron på morgonen. När vi fikade fick vi en skymt av en brun fågel med ljust ögonbrynsstreck. Efter en stunds väntande kom den fram och det var blåhakehonan. Annars var det som hördes mest ärtsångare och näktergal.

Vi åkte sedan till Trollskogen och gick en promenad längs havet och genom skogen på murgrönsstigen. På kvällen besökte vi Högby hamn. Där såg vi i lilla hamnen ett par gråhakedopping, rödbenor och större strandpipare. En stor flock vitkindade gäss rastade.

På söndagen åkte vi till Lilla Horns löväng där vi såg ett par halsbandsflugsnappare vid en holk och hörde göktyta. Marken var täckt av gullvivor, blåsippor, tandrot och vårärt. Sedan fortsatte vi till Knisa mosse där fanns stenskvättor, buskskvättor, hämpling, ängspiplärka, rödbenor och skedand. Sista stoppet på resan blev Naturbutiken vid Stenåsa.